Eline op Twitter Eline op Linkedin RSS
MKB Servicedesk: interview & recensie

Je bent er maar druk mee, met het draaiende houden van je bedrijf. Tijd voor het opzetten van een doordachte marketingstrategie heb je vaak niet. En misschien ben je wel een startende of kleine ondernemer zonder marketingspecialist. Hoe pak je zoiets nou aan? Het boek van Walda helpt je goed op weg.



door: Liesbeth Meenink - 5 jul 2011

Als strategisch marketingadviseur helpt Eline Walda ondernemers een succesvolle marketingstrategie te ontwikkelen. "De ene keer neem ik een assortiment of dienstenpakket onder de loep, de andere keer draait het om focus; wie wil de ondernemer met zijn bedrijf zijn en voor wie? Een sluitend antwoord op die twee vragen is de basis voor de invulling van je marketingmix", vertelt Walda.

Valkuilen
In haar werk merkt ze dat ondernemers tegen een paar dingen aanlopen als het op marketing aankomt. "Zo denken mkb'ers bij de term 'merk' al snel aan een logo en huisstijl. Maar een merk is veel meer dan dat; een sterk merk bouw je door consequent, jaar na jaar, met een eenduidige identiteit naar buiten te treden. Dan moet je wel eerst helder hebben, wat die identiteit is", aldus Eline. "Ook vertrouwen ondernemers nog teveel op hun onderbuikgevoel. Gekoppeld aan een portie lef is dat gevoel natuurlijk essentieel voor ondernemerschap. Maar aan de andere kant geldt ook: meten is weten. Als je niet weet hoe nieuwe klanten jouw bedrijf hebben gevonden, dan weet je ook niet of die duizenden euro's aan advertenties en beursdeelnames geen weggegooid geld zijn." Dat marktonderzoek niet alleen iets is voor bedrijven met een flink budget, lees je ook in haar boek Marketing voor Ondernemers.

Wat is marketing nu eigenlijk? 
Marketing Voor Ondernemers is uitermate geschikt voor startende of kleine ondernemers die nog wel wat uitleg over het idee achter marketing kan gebruiken. Het boek begint dan ook met een omschrijving van het begrip 'marketing'. Volgens Walda is het deze: "Marketing is op een unieke wijze relevant zijn voor je klanten en daar je bestaansrecht als onderneming aan ontlenen." Met die definitie in het achterhoofd kunnen we op weg naar een succesvolle marketingstrategie, die in de volgende tien hoofdstukken wordt uitgelegd. Zo leer je bijvoorbeeld dat een marketingplan valt of staat bij een in- en externe analyse. Ook moet je goed nagedacht hebben over je missie, visie en bedrijfsstrategie. Als het goed is heb je daar al uitgebreid aandacht aan besteed toen je je businessplan schreef, maar misschien kunnen bovenstaande zaken wel een opfrisbeurt gebruiken.

Stappenplan
Walda legt je stap voor stap uit waar je aan moet denken bij het opstellen van je marketingstrategie en staat stil bij zaken als de welbekende SWOT-analyse, marketingmix, je merk, distributie, communicatie en personeel. Wat kunnen zij voor jouw bedrijf betekenen en vooral: hoe? In begrijpelijke taal en een logische opbouw kom je zo vanzelf tot een goed marketingplan. Ook handig: na elk hoofdstuk is er een checklist, waarin de belangrijkste punten uit het hoofdstuk nog een keer worden samengevat. Zo kan je ook, als je het boek eenmaal hebt gelezen, nog eens snel teruglezen wat de belangrijkste punten zijn bij het schrijven van een marketingplan.  

B2B-marketing
Bij marketing denk je vaak aan de verkoopstrategie voor een tastbaar product aan een consument. Dat is het B2C-segment (Business to Consumer). Maar er is meer. Zo is marketing ook in de B2B-wereld (Business to Business) van belang, net als in de dienstensector. Maar is zijn wel een paar verschillen met de B2C-markt. Walda legt uit: "Bij B2B marketing heb je te maken met een groep mensen die - al dan niet zichtbaar - invloed uitoefent op het aankoopproces. Er er is minder sprake van impulsaankopen, al kan – vergis je niet – ook in B2B emotie wel degelijk een rol spelen. Bij dienstenmarketing is het risico voor de koper groter dan bij de aankoop van producten; hoe kan hij de kwaliteit beoordelen van iets wat niet tastbaar is? Met een sterk merk en positieve referenties van bestaande klanten verklein je dat risico."

 

Lees het hele interview en de boekrecensie van 'Marketing voor ondernemers' als PDF
Lees het artikel online

Terug naar overzicht

Ravelstraat 16
3906 CN Veenendaal
M 06 467 33 701
E eline@elinewalda.nl
Eline op Twitter
Eline op LinkedIn

Hoofdpagina | Algemene Voorwaarden (.pdf) | Proclaimer | Sitemap
© 2010 Eline Walda, alle rechten voorbehouden | ontwerp Studio Polkadot