Eline op Twitter Eline op Linkedin RSS
B2BContact : recensie boek

Recensie van 'Marketing voor ondernemers' door Peter Drewes, oprichter en communitymanager van ondernemersplatform B2Bcontact.nl.


Dit boek geschreven door Eline Walda begint in de inleiding met een mooie quote van Friedrich von Schiller (1759-1805):

De wijze kan men aan de keuze van zijn doel herkennen, de verstandige aan de keuze der middelen’.

Een quote die gelijk zeer treffend onderstreept hoe belangrijk marketing is voor een ondernemer. Marketing is immers geen doel, maar een middel.

Goede introductie in de marketing

Tijdens het lezen merk ik dat het boek de (startende) ondernemer gelijk een introductie geeft wat marketing precies is. Hierdoor is het een geschikt boek voor ondernemers die nog niet veel kaas hebben gegeten van het broodje marketing.

In vogelvlucht gaat het boek over de basis van de marketing. Je komt o.a. deze termen tegen:

  • Marketingmix
  • Trends
  • Missie en visie
  • Strategie
  • Interne- en externe analyse
  • Swot-analyse
  • Boston-matrix
  • Merk
  • Productmix en dienstenmix
  • Prijsbepaling
  • Distributie
  • Communicatie en relatie
  • Personeel als marketinginstrument
  • Evaluatie

Checklist

Wat heel handig is, is dat elk hoofdstuk eindigt met een checklist die de belangrijkste punten van het hoofdstuk nog even samenvat. Het boek is op een fijne en overzichtelijke manier geschreven, waardoor je er zo doorheen bent. Door de checklists kun je even snel de kennis weer ophalen als je denkt ‘hoe zat dat nog maar weer’.

Praktijkvoorbeelden

Het boek combineert de theorie met een aantal praktijkvoorbeelden uit een aantal branches die je helpen de theorie te identificeren in de praktijk.

Maakt theorie praktisch toepasbaar

Eline_walda_duotone_6455Het boek is naar mijn inziens erg geschikt voor (startende) ondernemers die een marketingplan willen schrijven en toepassen. Zoals Eline zelf ook al in de inleiding aangeeft is het geen boek voor marketeers maar voor ondernemers die tegen marketingvraagstukken aanlopen. Het boek helpt je als ondernemer de goede richting te kiezen en is door de logische opbouw een goede handleiding voor het schrijven van je marketingplan.

Dat laatste vind ik persoonlijk erg fijn, ik heb vroeger veel marketingboeken moeten doorspitten en marketingplannen moeten schrijven. Wat mij opviel is dat vaak een goede en logische opbouw in begrijpelijke taal ontbrak.

Kortom: ben je een ondernemer die geen zin heeft enorme marketingboeken vol vaktermen door te spitten, maar wel een goed en praktisch marketingplan wil schrijven? Dan is dit boek zeker een aanrader, ook handig om er bij te hebben als handleiding en naslagwerk voor het schrijven van een marketingplan.


Lees het hele artikel

Terug naar overzicht

Ravelstraat 16
3906 CN Veenendaal
M 06 467 33 701
E eline@elinewalda.nl
Eline op Twitter
Eline op LinkedIn

Hoofdpagina | Algemene Voorwaarden (.pdf) | Proclaimer | Sitemap
© 2010 Eline Walda, alle rechten voorbehouden | ontwerp Studio Polkadot