Eline op Twitter Eline op Linkedin RSS

Marketingtips voor ondernemers

Er zijn honderdduizenden ondernemers binnen het MKB, voor wie marketing en communicatie geheel of gedeeltelijk tot het takenpakket behoort. Voor hen is er dit blog, met informatie over nieuwe ontwikkelingen en praktische tips.

Mis je een onderwerp? Geef me jouw commentaar en suggesties!

Meer lezen? Dat kan!

Duik eens in m'n blogarchief!

Archief blogartikelen Eline Walda 

 

Of abonneer je op mijn blog.
 



Niets missen? 
Abonneer je op mijn nieuwsbrief!


Ook elders op internet kom je me als blogger tegen. 


Marketing Online

The Next Women

MKB Servicedesk

 B2B Contact

De gunpiramide: in 3 stappen naar een nieuwe klant

Gunpiramide model van Eline WaldaWil je nieuwe doelgroepen aanboren of nieuwe klanten binnenhalen binnen je bestaande doelgroep? Dan zijn twee factoren van belang. Allereerst moet de potentiële klant een goed gevoel krijgen bij jou en je onderneming. Want of je je nu richt op consumenten of bedrijven, uiteindelijk zijn we allemaal mensen. En mensen zijn geen rationele wezens. Ze gaan, bewust of onbewust, (ook) op hun gevoel af.

 

De tweede factor is risicobeperking. Een persoon of onderneming die zaken gaat doen met een nieuwe leverancier, ervaart dit in zekere mate als een risico. Krijg ik wel waarvoor ik betaal? Zal de kwaliteit voldoende zijn? Is het wel plezierig zaken doen met dit bedrijf? De drie stappen in de gunpiramide helpen de nieuwe klant voldoende vertrouwen te krijgen in jouw onderneming om een eerste opdracht te durven plaatsen.  

lees meer


Runnen vrouwelijke ondernemers hun bedrijf anders dan mannen?

Volgens het blad Ondernemersbelang zit vrouwelijk ondernemerschap in de lift. Steeds meer vrouwen starten. Pakken zij het anders aan dan mannelijke ondernemers? Twaalf vrouwelijke ondernemers, waaronder ik, discussieerden erover voor Ondernemersbelang Foodvalley. 

lees meer


Volg de juiste mensen op Twitter!

 

Wie volg je op Twitter? En zijn dat wel de mensen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf? Tenslotte zijn jouw activiteiten op Twitter (en op andere social media) alleen effectief als je jouw doelgroepen bereikt. Veel ondernemers vertellen me dat ze het lastig vinden om hun doelgroep te vinden. Daarom in dit artikel een overzicht van enkele handige tools die je kunt inzetten om de juiste tweeps te vinden. 

lees meer


Wees consistent in je klantcommunicatie

 Wees consistent in je klantcommunicatie 

Welke toon gebruik je in je klantcommunicatie? Nee, ik heb het niet over wat je op Twitter of Facebook post, of over de teksten op je website of in je folders en mailings. Ik heb het over je offertes, facturen, orderbevestigingen, pakbonnen en aanmaningen. Hoe komen die over op de lezer?

We besteden natuurlijk veel tijd en aandacht aan onze commerciële communicatie. Tenslotte willen we graag die opdracht binnenhalen, die nieuwe klant verkrijgen, die bestaande klant behouden. We denken dus goed na over hoe we duidelijk maken dat we de best denkbare leverancier zijn. Maar hoe zit het eigenlijk met alle administratieve documenten die we naar diezelfde klant sturen? Zulke documenten zijn vaak heel formeel opgesteld. Waar is de vriendelijke toon uit het intakegesprek gebleven?  

lees meer


Een succesvolle marketingstrategie in 10 stappen

Hard werken en op het juiste moment de juiste keuzes maken. Dat is ondernemerschap. Een goede marketingstrategie helpt je hierbij. Maar hoe kom je tot een succesvolle strategie?

In deze presentatie laat ik zien hoe je als ondernemer tot een succesvolle strategie komt en een duurzame relatie aangaat met je klanten. De insteek is praktisch en de tips zijn direct toepasbaar. 

lees meer


De klantcommunicatie van Vitens: het vervolg

 De klantcommunicatie van Vitens - het vervolg

In mijn vorige artikel, ‘Leer van Vitens hoe klantcommunicatie niet moet’, nam ik de communicatie van waterleverancier Vitens kritisch onder de loep. Aanleiding voor mijn artikel was een mailbericht dat ik als klant ontving, waarmee Vitens de plank op een aantal punten missloeg:

1. Onredelijke eisen aan je klant stellen (de klant op straffe van een mogelijk te hoge rekening verzoeken, ‘per omgaande’ de meterstanden door te geven) 2. Een no-reply adres als afzender (strijdig met de Code reclame via e-mail) 3. Onvoldoende bereikbaar zijn voor je klanten (alleen via telefoon of papieren post, geen chatservice of algemeen e-mailadres).

Uiteraard attendeerde ik Vitens op mijn blogartikel, en al de volgende dag ontving ik een persoonlijk bericht van Johanneke van Spijkeren, Manager Klant & Facturatie bij Vitens, dat ik met permissie onder mijn artikel doorplaatste. In haar mail greep zij direct de mogelijkheid aan, mij uit te nodigen op haar klantcontactcentrum, en die uitnodiging heb ik met plezier aangenomen. In dit artikel enkele highlights uit dit gesprek.

lees meer


Etnomarketing: omzetkansen voor ondernemers

Etnomarketing biedt omzetkansen voor ondernemers

Als ondernemer of marketingmanager ben je steeds op zoek naar extra mogelijkheden om je omzet te vergroten en de winst op peil te houden. Geen geringe uitdaging in tijden van recessie! Misschien is het ook voor jou tijd om de pijlen te richten op een zeer grote groep potentiële afnemers, die door marketeers vaak vergeten wordt. In dit artikel ontvang je tips om deze groep wel te bereiken. 

lees meer


Kinderopvang en social media: een perfecte match!

Hoe kunnen organisaties in de Kinderopvang branche succesvol gebruikmaken van social media om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren? Dat was het onderwerp van mijn miniworkshop voor het Netwerk Professionals Kinderopvang gisteren. Waar moet je op letten? Welke stappen moet je ondernemen om de inzet van social media tot een succes te maken? In de introductieworkshop ontvingen de deelnemers eerste tips.

lees meer


Leer van Vitens hoe klantcommunicatie niet moet

 

Vandaag viel er een mailtje van waterleverancier Vitens in mijn digitale postbus, met het verzoek om mijn meterstand door te geven. Snel en eenvoudig, beloofde de onderwerptitel van het bericht. En inderdaad, er zat een linkje bij naar een landingspagina waar ik de gegevens kon invullen. Toch irriteerde het berichtje me behoorlijk. Vitens maakt drie fouten in haar communicatie met mij, de klant. Fouten waar we misschien allemaal iets van kunnen leren.

 

lees meer


Ondernemerstip: vul je contactgegevens in op LinkedIn!

 

Voordat we naar een netwerkborrel gaan, controleren we even of we wel genoeg visitekaartjes bij ons hebben. Logisch, want hoe digitaal ons tijdperk ook is, er gaat niets boven een papieren visitekaartje, dat je na een prettig gesprek kunt overhandigen.

Zo kwistig als we onze papieren visitekaartjes overhandigen, zo gierig worden we opeens met onze adresgegevens als het op LinkedIn aankomt. Kijk maar eens hoeveel contactinformatie je gemiddelde contact op LinkedIn heeft ingevuld.

lees meer


Eerdere artikelen lezen
Abonneren op maandelijkse nieuwsbrief

Ravelstraat 16
3906 CN Veenendaal
M 06 467 33 701
E eline@elinewalda.nl
Eline op Twitter
Eline op LinkedIn

Hoofdpagina | Algemene Voorwaarden (.pdf) | Proclaimer | Sitemap
© 2010 Eline Walda, alle rechten voorbehouden | ontwerp Studio Polkadot